Keiji Haino (JP)
Urodziny w 1952 roku w Chiba w Japonii czarnoksiężnik muzycznej awangardy, posiada sławę o niemal legendarnym charakterze.
Początkowo poświęcił się formom teatralnym, zainspirowany pismami francuskiego poety i dramaturga Antoine’a Artauda (1896-1948), aż do odkrycia przez Haino The Doors i ich piosenki When The Music’s Over. W 1970 roku, w wieku 18 lat, został głównym wokalistą awangardowej grupy rockowej Lost Aaraaf, nazwanej na cześć wiersza amerykańskiego poety Edgara Allana Poe (1808-1849). Od 1973 do 2013 roku został zakazany przez japońskiego nadawcę publicznego NHK. Po przerwie w latach 80-tych, od 1988 roku tworzy na przemian projekty solowe i zespołowe, łącząc rock, noise, muzykę improwizowaną i drone.
Współtworzył takie zespoły jak Fushitsusha, Vajra, Nijiumu, a także współpracował z tak różnymi artystami jak m.in. Peter Brötzmann, Derek Bailey, Tatsuya Yoshida, Pan Sonic, Venetian Snares, Otto von Schirach czy Jim O’Rourke. W 2014 występował już na Avant Art Festiwal, zderzając swoją koncepcję improwizacji scenicznej wraz z węgierskim perkusistą Balázsem Pándim.
Spektrum artystycznej ekspresji Japończyka jest wyjątkowo rozległe: od prostego bluesa, przez równie ostre, co szeptane formy wokalne, noizowe podkłady po muzykę inspirowaną średniowieczną muzykę europejską; cierniste i wyraźne figury gitarowe, powtarzają się i rozciągają niczym w transie, przecinając posępne motywy i nadmiar koncertowego dymu. Występy „krzyczącego Japończyka” są performansami o wizualności silnie nawiązującej do estetyki surrealistycznej. Zarówno w kwestii palet barw (czarno-biele, skale szarości i złota) obecnych podczas jego występów, jak i sfery audialnej. Często wykorzystywana przez niego lira korbowa, nawarstwianie efektów gitarowych na części instrumentalne i wokalne, bogato rozwijające się drony, sprawiają, że oniryczna muzyka Keijiego Haino angażuje widownie w silnie dysonansowe i hipnotyczne doświadczeni.
BILETY WARSZAWA
LICHT – SZALEŃSTWO CZY OPERA
Mutiny in Heaven: The Birthday Party + spotkanie
RAVE + spotkanie
Scena Open call for sonic acts
Wystawa „Tabula rasa”
Wystawa Camelot
ZEF – The Story of Die Antwoord + spotkanie I
ALE HOP (PE)
Alesia Maisei & Jan Marek Kamiński (BY, PL)
Aunty Rayzor (NG)
Authentically Plastic (UG)
Æthereal Arthropod (ESP)
BIG|BRAVE (CA)
Ciśnienie (PL)
Daisy Ray (B)
Dance Modern
Daniel Szwed (PL)
DEAFKIDS (BR)
Elvin Brandhi (GB) & Sara Persico (IT)
FOQL (PL)
GERDA (PL)
H31R (USA)
Hizbut Jámm (PL)
Licht – Stockhausen’s Legacy
LOUFR (PL)
Lumpeks (PL/FR)
Mabe Fratti (GT/MX)
Malediwy (PL)
Marek Pospieszalski OKTET (PL)
Marmur (Rumiński/Moretti) (PL)
Martyna Konieczny ” no_przesada” (PL)
Masque Noir (BY)
MOE (NOR) + Ikuro Takahashi (JP)
MOPCUT (USA/FRA/AUT)
Omar and Cedric: If This Ever Gets Weird
Pauline Marx / LE DIABLE DÉGOÛTANT (FR)
PHELIMUNCASI (SA)
PIMPON (PL)
Piotr Kurek (PL)
PLF (UK,AT)
PÖ (FR/GH)
Pouya Ehsaei (IR)
Rafał Ryterski (PL)
RAVE
REY SAPIENZ (CD)
Rizzo (ARG) & Damasiewicz (PL) Duo
Rojin Sharafi (IR)
Rudger Power (PL)
Sepersa & Mateusz Król (IR, PL)
Singeli Movement: Greed for Speed
Soheil Shayesteh (IR)
Sote (IR)
su dance110 (CN)
Tati au Miel (CA)
TBA
TEST (BR)
To stage the music: Heiner Goebbels
Ugory (PL)
Wojtek Kurek & Olga Balińska (PL)
Wojtek Mazolewski Solo (PL)
Wrocławska Orkiestra Improwizowana (PL)
Zdrój (PL)