AiR Warsaw 2018DOTACJA
Miasto Stołeczne Warszawa, wsparcie finansowe: Instytut Francuski w Polsce

WARSZAWA → 29-06.10.2018

Projekt artystyczno‐edukacyjny wrocławskiej fundacji Avant Art, którego celem jest włączenie się w budowę zarówno sieci, jak i platformy, umożliwiających warszawskim organizacjom oraz instytucjom aktywną współpracę na polu rezydencji artystycznych, szczególnie w obszarze muzyki awangardowej i eksperymentalnej. W trakcie trzech rezydencji, organizowanych na przełomie września i października tego roku w przestrzeniach partnerów projektu, warszawscy twórcy wraz z zaproszonymi z Europy artystami pracować będą w trzech grupach roboczych nad nowymi kompozycjami i aranżacjami, a każda z rezydencji zakończy się koncertem lub pokazem towarzyszącym tegorocznej edycji festiwalu Avant Art.

Udział w rezydencji jest dla artysty szansą nie tylko na rozwój indywidualnej praktyki, ale też na wymianę doświadczeń i nawiązanie kontaktów. Daje możliwość zaistnienia na międzynarodowym rynku pracy, jak również aktywizacji zawodowej i wzmocnienia kompetencji. W ramach projektu rezydenci będą więc też uczestniczyć w specjalnie im dedykowanym szkoleniu, na który złożą się konsultacje w wybranych zakresach tematycznych:
(1) rezydencje - procedury aplikacyjne i źródła finansowania;
(2) promocja własnej twórczości - budowa wizerunku i publiczności;
(3) zarządzanie projektem artystycznym - organizacja warsztatu pracy i prowadzenie własnej działalności.
Szkolenie będzie mieć formę konsultacji, aby odpowiedzieć na bieżące potrzeby artystów, a poprowadzi je troje specjalistów reprezentujących jednocześnie wiodące polskie instytucje i organizacje.
avant-art-festival-air-warsaw

WARSZAWA → 29-06.10.2018

Zbigniew Chojnacki [PL] + TOC: Ivan Cruz, Peter Orins, Jeremie Temoy [FR] (4 osoby)

próby 30.09-03.10.18, Lado Domek

+ KONCERT: 3.10.2018 19:30 – SPATiF [Wstęp wolny]

https://www.facebook.com/events/683454848693410/

TOC
Jazzowe trio założone w 2008 roku przez Jeremie Ternoy (Fender Rhodes), Ivann Cruz (gitara) i Peter Orins (perkusja) Grając gęsto i organicznie, nie bojąc się wejść w trans w radosnym i chwytliwym napięciu, Toc gra pełną energii muzykę improwizowaną. Noise, post-rock, psychodeliczny, eksperymentalny pop, kraut czy jazz hardcore, trudno do końca sklasyfikować ich muzykę, bo celowo zamazują ścieżki i próbują nas zabrać tam, gdzie się tego nie spodziewamy.

WIĘCEJ na http://toc-music.com/

Zbigniew Chojnacki
akordeonista, improwizator. Muzykę oraz dźwięki postrzega swobodnie i umownie, najistotniejszy jest dialog i spotkanie z drugim człowiekiem. Każda forma wydawania dźwięku, jest ułatwieniem nawiązania kontaktu z ludźmi. Inspiracje czerpie z elementów najczęściej niezwiązanych bezpośrednio z muzyką, jak sam mówi ,, stara pralka, źdźbło trawy, warkot silnika autobusu, a nawet zwykle krzesło na środku sceny mogą być inspirujące.

Pomimo młodego wieku współpracował już z wieloma wybitnymi muzykami sceny improwizowanej m.in. Michałem Urbaniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Jackiem Kochanem, Anną Gadt, Krzysztofem Gradziukiem, Warsaw Improvisers Orchestra. Na stałe współtworzy grupę BACKSPACE, (www.backspaceduo.pl), w której spełnia się, rozwija i tworzy muzykę, która jak sam mówi ma wyraz „improwizowanej muzyki współczesnej”. W październiku 2013 roku został zaproszony do Villecroze (Francja) na master class z wybitnym francuskim akordeonistą Richardem Galliano. Koncertował już zarówno w Polsce jak i za jej granicami, m.in. we Francji, Włoszech, Norwegii, Niemczech.

WIĘCEJ na https://www.facebook.com/Zbigniew-Chojnacki-solo-1437314113243311/

 

Qba Janicki [PL] + Obsequies [BE] (2 osoby)

próby 30.09-03.10.18, Ladom

+ KONCERT: 4.10.2018 19:30budynek Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski [Wstęp wolny]

https://www.facebook.com/events/1017323141773268/

Obsequies / Qba Janicki
Wyjątkowe zestawienie dźwiękowego rzeźbiarstwa, przenikającego się z romantyzmem i nadwrażliwością emocjonalną. Aleatoryczna motoryka perkusyjna, przetwarzana w czasie rzeczywistym przez granularne algorytmy. Kinematograficzny styl produkcji dźwiękowej, podparty plastyczną wyobraźnią. Te zdania to tylko przewidywany opis premierowego spotkania belgijskiego malarza i producenta Obsequies oraz polskiego improwizatora, kompozytora i działacza kulturalnego Qby Janickiego. Pierwszy związany jest z wytwórnią Knives, dla której stworzył nowatorski album “Asthme”, przypominający w swym brzmieniu miłość gigantycznych robotów, odtwarzaną w zwolnionym tempie. Drugi, wyrastający ze środowiska legendarnego klubu Mózg, na co dzień zajmuje się tworzeniem dźwiękowych przekazów emocjonalnych oraz impresjonistycznej muzyki ilustracyjnej, solo czy też w takich zespołach jak Kondensator Przepływu, Malediwy, Yo Nelly! i innych.

WIĘCEJ na https://www.facebook.com/qbajanickiartist/ i https://soundcloud.com/obsequies

 

WIDT: Antonina Nowacka, Bogumiła Piotrowska [PL] + Francesco Cavaliere [IT] (3 osoby)

próby 5.10-07.10.18, Galeria BWA

+ KONCERT 7.10.2018 17:30 – Galeria BWA [Wstęp wolny]

https://www.facebook.com/events/268815037084773/

WIDT

Zespół audiowizualny zrodzony ze współpracy dwóch sióstr – Antoniny Nowackiej (głos) i Bogumiły Piotrowskiej (wizualizacje na żywo). Jako efekt tej kolaboracji jawią się dziełoraz występy o trudnym do zdefiniowania, onirycznym charakterze, gdzie głos pełniący rolę instrumentu meandruje w gąszczu psychodelicznych wizualizacji tworzonych w czasie rzeczywistym przy użyciu zawiłych form sprzężenia zwrotnego. Bezkompromisowa i absolutnie unikatowa forma wyrazu czynią WIDT fenomenem na pograniczu muzyki i sztuk wizualnych. Duet został doceniony przez prestiżowy brytyjski magazyn The Quietus za swoje ostatnie audiowizualne albumy „POINT#3” VHS (Pointless Geometry, 2015) oraz WIDT cd/dvd (Zoharum – new experimental art, 2016). Występował wielokrotnie w Polsce i za granicą m.in. na najważniejszych europejskich festiwalach muzyki eksperymentalnej i nowej awangardy: KRAAK oraz Counterflows, w Centrum Sztuki BOZAR w Brukseli, w legendarnym londyńskim klubie Cafe OTO; obok artystów takich jak Hermann Nitsch, Charlemagne Palestine, David Behrman, Księżyc, Pierre Bastien, Sue Tompkins, Christoph De Babalon, Benedict Drew, Johannes Bergmark, Raphael Roginski, Francesco Cavaliere.

W tym roku (2018) nakładem Bocian records ukaże się nowe wydawnictwo sióstr nagrane we współpracy z legendarnym berlińskim producentem Christophem de Babalon.

WIĘCEJ na http://www.widtproject.com/

Francesco Cavaliere
znany z wielkiej wrażliwości, z którą łączy dźwięki, materiały i przestrzeń, wykazując niezwykły smak dla najróżniejszych form egzotyki. Jego prace pobudzają wewnętrzne stany słuchaczy, przenosząc ich w podróż wypełnioną efemerycznymi obecnościami, zjawiskami generowanymi przez szkło, minerały i głosy, zarejestrowane za pomocą technologii analogowej i cyfrowej. Autor i interpretator opowieści audio Gancio Cielo. Żyje i tworzy podróżując pomiędzy Sieną i Berlinem.
Wybrane wystawy i koncerty:
Raymond et des Palmes, Manifesta 12, Palermo, 2018, Green Music, CCN-Frac Normandie, Caen,(2018). Murales de Paysages, solo perfromance, De Warande, Tournhout (2018). Issue Project, solo perfomance, New York, 2018. Arsenic, solo perfromance, Lausanne (2017). Moods, solo performance, Zurich(2017).
HAU2 w/Green Music 3HD festival, Berlin (2017). BOZAR “coro delle intemperie”, Bruxelles (2017). INFRA festival Tokyo (2017). Mediterranea 18, young artists biennale, Tirana, Durres, (2017). Akusmata Gallery, Helsinki (2017). Himera Festival, Turku (2017). Bang Festival,Saint John the Baptiste, Bruxelles,(2017). Gluck 50 residency, Milano (2017).Raum, w/Green Music, Bologna, (2017). Empty Gallerie w/Green Music; Hong Kong (2017). Cafe OTO w/ Sea Urchin; London (2016). De Studio w/ Sea Urchin Antwerpen (2016). Q-O2 residency w/ Green Music, Bruxelles (2016). Soffio che Scotta, Marsèlleria permanent Exhibition, Milano (2016). Gancio Cielo I, Les Urbaines Festival, Lausanne (2015). Gancio Cielo I, Sviluppo Parallelo group show, Museum of Contemporay Art, Luzern (2015). Capogiro deli Dei, EBM(T) at MOT, Museum of Contemporary Art Tokyo (2015). Squame Mosaico / Gancio Cielo I -II Live Arts Week IV Bologna (2015). Sea Urchin, Fylkingen, Stockholm (2015). Sea Urchin, Kraak Festival, Netwerk Center of Contemporary Art, Aalst (2015). Sea urchin, Apiarystudios w Sculpture, London (2015). Capolino, Opera in 3 Acts w/ Lieven Martens, MIRY Contemporary i.s.m. Robert Ashely Tribute, Ghent (2014). Helicotrema Recorded Audio Festival, RAI radio 3, Milan (2014).The Glowing Glove, Museum of Contemporary Art of Roskilde, (2014). Lancio Meta Meteo, Grimmuseum, Berlin (2014). Gancio Cielo, Zeiss Grossplanetarium, Berlin (2014). Set Mosaic, CTM Hau2, Berlin (2013). Art Bruxelles (2013). Musica Galvanica, Museum of Contemporay Art, Warsaw (2013). Ram (Q.i Q.i) Les Oiseaux at Gaîté lyrique, Paris (2013). Volta di Lame di Lune, Mercy at
the Liverpool Biennial, (2012). Volta di Lame di Lune, Kinderhook & Caracas, Berlin (2012). Guam! Alabaster Abacus, Museet for Samtidskunst, Roskilde (2012).

WIĘCEJ na https://cavalierecircles.tumblr.com/

WARSZAWA → 29-06.10.2018

OPIS CZĘŚCI EDUKACYJNEJ

(1) Rezydencje – procedury aplikacyjne i źródła finansowania: Berenika Nikodemska [AIR Wro / Strefa Kultury Wrocław]

Rezydencje to obecnie jeden z najpopularniejszych i najciekawszych modeli pracy artystycznej, który zakłada często nie tylko realizację projektu, ale zwłaszcza rozwój indywidualnej praktyki, podniesienie kompetencji zawodowych oraz zdobycie nowych doświadczeń i kontaktów. Każda rezydencja ma jednak swój własny charakter i rytm, inaczej też wyglądają rezydencje dedykowane muzykom, tancerzom czy pisarzom. W ramach AiR Warsaw 2018 uczestnicy rezydencji zorganizowanych przez Fundację Avant Art będą mieć okazję dowiedzieć się, gdzie i jak aplikować na rezydencje właśnie. Podczas konsultacji omówione zostaną tryby i zasady naborów i selekcji wniosków, a także dokumenty najczęściej podlegające ocenie, jak CV, portfolio czy list motywacyjny. Na świecie funkcjonuje wiele ośrodków i programów rezydencyjnych, warto zatem wiedzieć, skąd czerpać informacje na ich temat. Rezydenci poznają więc dostępne portale oraz platformy dystrybuujące wiadomości w zakresie mobilności artystów, a także grantów i instytucji tę mobilność wspierających.

(2) Promocja własnej twórczości – budowa wizerunku i publiczności: Paweł Malinowski [Creative Europe Desk Poland]

Tworzenie wizerunku trudno oddzielić od nabierającej rozgłosu strategii rozwoju publiczności w jej dość szczególnym, nieinstytucjonalnym wymiarze. Jak pogodzić inkluzywność i elastyczność audience development z konsekwentną, managerską budową wizerunku? Które kanały promocji i dystrybucji wykorzystać, a gdzie w sposób świadomy nie istnieć? Czym uzasadnić ten wybór i jak omijać instytucjonalne i finansowe rafy? Konsultacje mają na celu, poprzez zderzenie własnego oglądu działalności promocyjnej artystów z danymi zebranymi uprzednio w ankiecie, kwerendę prowadzącego konsultacje oraz przede wszystkim przez wymianę doświadczeń i dyskusję uczestników rezydencji, wytypowanie najlepiej dostosowanych do poszczególnych przypadków sposobów na zarządzanie swoim wizerunkiem i jego promocję.

(3) Zarządzanie projektem artystycznym – organizacja warsztatu pracy i prowadzenie własnej działalności: Anna Galas-Kosil [Biennale Warszawa]

Rezydencje są w ostatnich latach bardzo popularną formułą współpracy międzynarodowej, mają też coraz częściej wpływ na lokalne organizacje, ponieważ pozwalają budować relacje na wielu poziomach. Jednak dla wielu artystów presja stworzenia dzieła, rozumianego jako wymierny i widoczny rezultat danej rezydencji, planowanie budżetów i harmonogramów, a także produkcja wydarzeń stanowią ogromne wyzwanie. W efekcie często pozostaje też niewiele czasu, który może on poświęcić praktyce artystycznej. Twórcy coraz rzadziej mogą również liczyć na wsparcie dużych instytucji czy domów produkcyjnych, a skala ich działań, nierzadko niewielkich lub dopiero planowanych, wydaje się mało atrakcyjna dla tych ostatnich. Dlatego tak ważne jest, aby mogli zdobyć podstawowe narzędzia, które pozwolą im na samodzielne wcielanie w życie własnych pomysłów i zarządzanie projektem. Podczas konsultacji rezydenci AiR Warsaw 2018 dowiedzą się zatem, jak zrealizować projekt od etapu kreacji i researchu, przez pozyskiwanie partnerów i środków finansowych, aż do fazy produkcji i rozliczenia. Dzięki formule konsultacji, a więc spotkania i dyskusji, możliwe będzie odpowiedzenie na potrzeby zaproszonych na rezydencje artystów oraz wspólne przeanalizowanie ich realnych problemów.