Avant Art Foundation
- about foundation
- projects
- Productions and co-productions
In its assumption, the foundation was devised and created to carry out the Avant Art Festival project, however currently in the context of dynamics and the development it supports not only the festival, but also creates other multi-disciplinary activities connected with performative art. We are still obliged by the artistic attitude “in between”.
The main aim of the Avant Art Foundation’s strategy in the next few years is the continuation of changes in character and form of the activities carried out within its limits. Thus, currently the project of the foundation and our strategy concerning thinking about Culture includes creating and shaping a space intended for an all-year-long artistic, curator, educational and social activity, connected with running workshops and trainings as a part of cyclical projects and the projects themselves.
Carrying out co-production activities is also very important in the strategy of the foundation.
These dynamic changes and transformations in the thinking about the foundation, are also supposed to serve the production of numerous artistic events in co-operation with diverse artists or organisations. According to out conception, the Avant Art Foundation is supposed to become a liberator of contacts and inter-disciplinary activities, thus becoming a base for innovative artistic endeavours. Artists are and will be invited, in order to present their previous projects, but new creations understood as “continuations” and “combinations” are as important; i.e. activities concerned with the work of artists, who will be presented as a part of different programmes.
Furthermore, a very important intention of the Avant Art Foundation is more and more frequently the role of initiating educational and social activities, such as cultural education and the acquisition of local societies, which will be possible not only as a part of the Avant Art Festival, but above all in co-operation with the artists, curators and other institutions or organizations related to Culture.
Thanks to its activities, the Avant Art Foundation is intended to become “a living artistic organism”. The programme of the foundation’s activities is supposed to be a result of constant partnership contacts between artists, managers and curators from all around Europe, as well as a result of a year-long work on the projects carried out as a part of the foundations actions. It is aimed at becoming a “place” combining, within the limits of co-productions, activities of not only local or nation reach, but first of all of international reach.
The planned productions, budgeting system and promotion strategy will allow the functioning of the foundation as a modern culture institution, retaining full autonomy and independence.
ALPENGLOW III / GRAZ & STYRIA MEETS WROCŁAW
ALPENGLOW III / GRAZ & STYRIA MEETS WROCŁAWGRANT
V:NM Festival Graz
ALPENGLOW III / Graz & Styria meets Wrocław to międzynarodowe spotkanie 24 muzyków sceny improwizowanej, elektroakustycznej i awangardowej z Austrii (Graz) i Polski (Wrocław / Warszawa). To również swoisty projekt edukacyjny, mający na celu przedstawienie pracy warsztatowej muzyków pochodzących nie tylko z różnych krajów, ale także z różnych środowisk artystycznych. Będzie to trzecia odsłona projektu ALPENGLOW, który wcześniej był już realizowany w Kolonii (2009) i Londynie (2010). Dla Fundacji Avant Art szczególnie ważna jest kolaboracja z muzykami kolońskimi, gdyż nawiązuje do współpracy ze sceną kolońską, jaka miała miejsce w ramach projektów Pixel Klange i Timeart podczas Avant Art Festival 2012.
Koncerty odbywać się będą w Klubie Firlej od 22 do 24 listopada 2012. Muzycy, którzy nigdy nie występowali razem na jednej scenie, po raz pierwszy staną na niej wszyscy, by stworzyć projekt nieprzewidywalny w skutkach. We czwartek i piątek będzie można posłuchać improwizacji w sekstetach. W sobotę natomiast będzie mieć miejsce finał, podczas którego pod nazwą The Big Wrocław-Styrian Orchestra zagrają wspólnie wszyscy, czyli 24 muzyków biorących udział w ALPENGLOW.
Artyści: Gernot Tutner (elektronika), Bartłomiej Kuźniak (gitara basowa), Piotr Damasiewicz (trąbka), Seppo Gruendler (gitara, elektronika), Heimo Puschingg (fortepian), Franz Schmuck (perkusja), Cezary Duchnowski (fortepian, elektronika), Mia Zabelka (skrzypce), Annette Giesriegl (wokal), Anna Zaradny (saksofon altowy, elektronika), Manfred Stern (flet), Zbigniew Kozera (kontrabas), Henrik Sande (fortepian, gitara), Denovaire (esraj), Wacław Zimpel (klarnet, klarnet basowy), Paweł Romańczuk (małe instrumenty), Katharina Klement (fortepian, elektronika), Martin Zrost (reeds, elektronika), Elisabeth Harnik (fortepian), Michael Pinter (elektronika), Gerard Lebik (reeds, elektronika), Armin Pokorn (gitara), Kostas Georgakopulos (wokal, syntezator), Josef Klammer (perkusja, elektronika).
ReFUN-RePlay
ReFUN-RePlayGRANT
Miasto Stołeczne Warszawa
rePLAY to projekt instalacyjny polskich, holenderskich i niemieckich artystów we współpracy z fundacją Avant Art. Jest to rozbudowa projektu reFUN – pierwszej w Polsce recyklingowej instalacji edukacyjnej dla dzieci na Targówku w Warszawie, zrealizowanej przez kolektyw No Muda. Została ona nowatorsko zaprojektowana i wykonana przez artystów z materiałów wtórnie odzyskanych. Spotkała się z dużym zainteresowaniem mediów i portali branżowych oraz mieszkańców osiedla Bródno na Targówku. Duża akceptacja społeczna projektu oraz promocja medialna pokazała jego ogromny potencjał i potrzebę kontynuacji.
rePLAY wykonany jest w duchu DIY, ma na celu wzbogacenie wcześniej zaaranżowanej przestrzeni miejskiej w sezonowe atrakcje dla dzieci i miejsca rekreacji dla dorosłych. Pojawią się tam więc siedziska z europalet czy banerów zwane 'Tkanka miejską', gry i zabawy typu bierki podwórkowe czy ogródki warzywne.
Projekt zrealizowany dzięki dofinansowaniu m.st. Warszawy.
SPACE FOR CULTURE
SPACE FOR CULTURE
The Space for Culture Platform is a cultural venture that consists of:
online portal dedicated to users from the whole Europe, space for artistic residencies, workshops and trainings, research and education activities. The Space for Culture Platform is a multi-dimensional and multi-functional online portal dedicated to artists, curators, managers and producers, as well as organisations and institutions fundraising culture across Europe.
The Platform is aimed at the integration of artists, NGOs and public institutions, obligatory for producing cultural projects, expanding the accessibility and range of audience in culture as well as better responding to changes in their behavior and expectations. Its main task is also a communication and education in the field of designing, budgeting, production and promotion of art projects, especially at an international level. A base of artists, institutions, grants, projects and a user system supported by Space for Culture tutors and curators will be created as part of the Platform, which will make the creation of artistic residencies network in Wroclaw possible. Functioning of the portal will also enable establishing in Wroclaw professional space for residencies and workshops, created especially for the Space for Culture artistic residencies network.
The priority of the Platform is to create a database profiled for an individual user needs. The second major assumption of the Platform is to provide a particular support for the artists and small organisations in access to knowledge, funds and implementation of the projects.
RESIDENCY PROGRAM
Other important function of the Platform will be to create a residency program and a system of tutors and curators to support directly activities of its users. Residencies implemented by the Avant Art Foundation on the basis of the portal will literally provide a space for culture, a place where it will be possible to organise meetings, workshops and courses followed by concerts, performances and exhibitions. All these activities aim to support artists, curators, animators and cultural managers, to increase their competences and to exchange experiences and develop new projects, especially these with an international and interdisciplinary character. Starting artistic residencies – by establishing cooperation with local, national and international partners – has to trigger the need for participants in their joint creation of a new artistic reality, but also to affect the equalization of opportunities in the process of building and project implementation.
ONLINE PORTAL
The user of the Space for Culture Platform may be only a person or institution related professionally to arts and culture. Members share their professional images, take interactions in the network, exchange knowledge and professional details and are finding funding and implementation opportunities for their projects. Availability of resources of the Platform will depend on individual user’s activity.
People and institutions that are not users of the Platform will have access to the observatory of the current situation and achievements of the cultural and creative industries in Europe, cultural events calendar as well as artistic collections prepared by the users presenting their art, accomplishments and projects, etc. This limit of user’s access to resources and functioning of the Platform stems from business strategy adopted by the developers of the Space for Culture Platform.
The basic premise of the Platform is to create a professional online tool where users co-create the portal resources and they are not interested only in consumption of available information and knowledge, but above all, in creative functioning in the framework of this space. Users who will generate a network of connections between themselves and other artists and institutions, which is crucial in the strategy of Platform’s functioning, will gain clear benefits arising from their activity. Therefore, the Platform will have the character and form of a social networking site in its most capacity and meaning.
Each of the portal’s users will have access to a suitably profiled sections: Projects, Grants, Organisations and Educational Programmes. The system will encourage users to enter information about projects implemented in the past, grants awarded, organisations and users with whom they worked or currently cooperate in order to build professional image, as well as gaining access to a wider content area. This will allow to build the system resources and accumulation of knowledge in the purpose of matching content to the needs and users interest, creating unique in Poland or even in Europe, integrated system of connections, research and selection of information in the cultural sector.
An important function of the Platform will be a creation of the system of tutors and curators supporting directly activities of its users. For this purpose, system of administrators will communicate all received information concerning the projects and persons or institutions participating in them.
- spaceforculture.org
AVANT ART FESTIVAL POLEN-NIEMCY
AVANT ART FESTIVAL POLEN-NIEMCYGRANT
MKiDN; Instytut Polski w Berlinie i w Dusseldorfie; Ministerium für Familie, Kinder, Jugend, Kultur und Sport des Landes Nordrhein-Westfalen; NRW KULTURsekretariat; Gerngesehen; Zeinkust e. v.; mex e. V.
Głównym założeniem projektu „Avant Art Festival Polen-Niemcy 2012” jest prezentacja i promocja polsko-niemieckich projektów sztuki performatywnej, wyprodukowanych specjalnie na zamówienie fundacji Avant Art. Realizacje te to kluczowe elementy programu, tworzone specjalnie na potrzeby festiwalu Avant Art.
To nowatorskie realizacje sztuki współczesnej z udziałem gwiazd niemieckiej sceny performatywnej – każda z nich to prezentacja premierowa. Istotnym założeniem jest wspólny proces twórczy, czego efektem są te premierowe, polsko-niemieckie koprodukcje – mówi Kostas Georgakopulos, dyrektor festiwalu.
W Berlinie i Kolonii odbędzie się premiera projektu Nanoschlaf meets Lorenc/Szatarski/Hewelt, powstałego przy współpracy Festiwalu z kolońskim Time Art oraz premiera Pixel Klänge – realizacji muzyczno-performatywnej, będącej koprodukcją Avant Art, dortmundzkiej organizacji intermediale und experimentelle Musikprojekte oraz Gerngesehen z Kolonii. Pokazany będzie także projekt 2g „In/Between” - kontynuacja premierowego spektaklu „IN BETWEEN, Dance And Music destroyer – man born out of M.A.D.D“- zaprezentowanego podczas AAF w 2011 roku.
POLISH/TURKISH AVANT ART
POLISH/TURKISH AVANT ARTGRANT
MINISTERSTWO KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
14 listopada w Stambule oraz 27 listopada w Izmirze zagra wrocławska grupa Małe Instrumenty. Dodatkowo Paweł Romańczuk oraz Tomasz Orszulak poprowadzą warsztaty „Samoróbka”. Uczestnicy warsztatów zmierzać będą w stronę odkrywania własnych rozwiązań w dziedzinie budowy eksperymentalnych instrumentów muzycznych. Partnerem tych wydarzeń jest fundacja Avant Art.
Natomiast 22 listopada turecka publiczność będzie miała okazję zobaczyć In Between / Words and Music Destroyer – multimedialne widowisko muzyczne konstruowane przy użyciu wielogłośnikowej instalacji, światła, video oraz specjalnej scenografii. Jest to projekt wrocławskich muzyków Cezarego Duchnowskiego, Pawła Romańczuka oraz Kostasa Georgakopulos z udziałem Justyny Skoczek, którego premiera miała miejsce podczas 7. edycji Avant Art Festival.
Wydarzenia są częścią projektu, który uczcić ma 600-lecie nawiązania stosunków dyplomatycznych Polski i Turcji. Więcej informacji na stronie turkiye.culture.pl/pl.
AVANT ART FESTIVAL
AVANT ART FESTIVALGRANT
Gmina Wrocław, Ministrstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Fundacja Pro Helvetia
Eklektyzm, różnorodność, nowatorstwo – te cechy najlepiej opisują artystów zapraszanych na Avant Art Festival, którego siódma edycja odbędzie się między 7 a 18 października 2014 roku we Wrocławiu. Po raz kolejny będzie to święto dla wszystkich tych, którzy od muzyki, sztuk wizualnych i performance oczekują najwyższego poziomu kompozytorskiego i wykonawczego, których interesuje eksperyment, awangarda i odkrywanie nowych dróg i terytoriów na gruncie współczesnej sztuki, niezależnie od jej stylistyki czy konkretnej dziedziny. Na Avant Art Festival wszystkie estetyki są sobie równe, każde przekroczenie tradycji i wyjście z kanoniczności jest mile widziane, a każda próba połączenia odmiennych wizji i gatunków jest oczekiwana.
Na jednej scenie ponownie spotkają się artyści od lat obecni na światowych scenach, którzy zapisali się w historii muzyki jako rewolucjoniści i reformatorzy, z wykonawcami młodymi, którzy swoją energią i innowacyjnością wnoszą do wszelkich gatunków powiew świeżości.
W odróżnieniu od poprzednich edycji festiwalu, tegoroczna nie jest skupiona na prezentacji artystów z jednego, wybranego kraju. W 2014 roku Avant Art Festival jest częścią ISCM World Music Days, festiwalu muzyki współczesnej, powołanego do życia przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej (International Society for Contemporary Music) – jedną z najważniejszych międzynarodowych organizacji, zrzeszającą członków z ponad pięćdziesięciu krajów, która zajmuje się promocją oraz prezentacją muzyki współczesnej. Postawa programowania Avant Art Festival pozostaje jednak bez zmian. Nadal jest to przegląd najnowszych trendów i odkryć na gruncie muzyki, sztuk wizualnych i działań performatywnych. Festiwal dalej jest nastawiony na inicjowanie i produkcję przedsięwzięć kolaboracyjnych polskich artystów z artystami pochodzących z innych krajów. To wciąż platforma skupiająca międzynarodowych wykonawców i kuratorów, którzy poprzez swoje działania promują najnowsze prądy w kulturze i sztuce.
Podczas dwunastu festiwalowych dni będzie można zobaczyć i usłyszeć między innymi pochodzącego z Japonii Ryojiego Ikedę – jednego z najwybitniejszych przedstawicieli współczesnej światowej muzyki elektronicznej. Kolektyw Zeitkratzer – wieloosobowy ensemble, który w swoich poszukiwaniach łączy dorobek akademickich kompozytorów z najbardziej awangardowymi i alternatywnymi gatunkami wystąpi razem z japońskim mistrzem gitarowego eksperymentu Keiji Haino, by wspólnie wykonać jedno z najważniejszych dzieł XX-wiecznej awangardy, Metal Machine Music skomponowane przez Lou Reeda. Keiji Haino pojawi się we Wrocławiu także w innej odsłonie, w duecie z amerykańskim magiem gitarowych dronów, Stevenem O’Malleyem. Jeden z najsłynniejszych norweskich zespołów improwizacyjnych, Supersilent, połączy na avantartowej scenie siły z legendarnym basistą Led Zeppelin, Johnem Paulem Jonesem, a pochodząca również z Norwegii supergrupa Fire!, pod wodzą znanego z The Thing Matsa Gustaffsona, zaprezentuje niezwykłą mieszankę tradycyjnych i undergroundowych gatunków. Najnowsze trendy w muzyce elektronicznej zaprezentują takie projekty, jak brytyjski Haxan Cloak, szwajcarski Dimlite, niemiecki The Nest, pochodzące z Wielkiej Brytanii Forest Swords czy szwajcarskie Syndrome WPW. Ze specjalnym setem dj-skim wystąpi Franz Treichler, założyciel i lider jednego z najważniejszych zespołów elektronicznego rocka, The Young Gods. Jednym z przedsięwzięć przygotowanych specjalnie na tegoroczny Avant Art i wyprodukowanych przez festiwal jest In Between – word and music destroyer – multidyscyplinarna instalacja z elementami żywej muzyki, światła, sztuki video, scenografii, specjalnie zbudowanych instrumentów oraz instalacji złożonej z 12 głośników, która będzie też zaprezentowana w listopadzie w Turcji w ramach Polish/Turkish Avant Art, międzynarodowego projektu, którego pierwsza odsłona miała miejsce w maju tego roku w Stambule i Izmirze. Jednym z projektów performatywnych będzie spektakl Silver w wykonaniu wybitnej francusko-szwajcarskiej choreografki Marie Caroline Horminal. To tylko część z kilkudziesięciu artystów, których występy, pokazy i spektakle złożą się na program tegorocznego Avant Art Festival.
Jak co roku w ramach festiwalu odbędą się też pokazy dwunastu filmów muzycznych i dokumentalnych o muzyce – w tym roku kuratorowane przez twórców IN-EDIT, największego na świecie festiwalu poświęconego prezentacji dokumentów na temat muzyki oraz przez organizatorów LUFF, szwajcarskiego Lausanne Underground Film and Music Festival. Na Avant Art Festival zagoszczą też muzycy pochodzący ze Szwajcarii skupieni wokół odbywającego się w Lozannie już od prawie dwudziestu lat festiwalu sztuki współczesnej Les Urbaines.
2014
- Embodiment of Absence Body Production of Avant Art foundation
-
Production of Avant Art foundation
Ideą projektu jest przeplatanie ruchu, wideo i muzyki, również wykonywanej na żywo. Embodiment of Absence Body jest wynikiem współpracy artystów reprezentujących różne kraje i artystyczne podłoża: tancerzy: Aleksandra Osowicz (PL),Cansu Ergin (TR), artyści: Noka (FR), muzycy: Tomasso (IT) i Paweł Kulczyński (PL). Performance jest produkcją fundacji Avant Art.
Premiera 25.05.2014, Galeria Sztuki Współczesnej – K2, Izmir, Turcja
Wydarzenie było część programu kulturalnego w 600. rocznicę polsko-tureckich stosunków dyplomatycznych. Projekt wspierany przez Polskie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- In Between / Words And Music Destroyer Production of Avant Art foundation
-
Production of Avant Art foundation
Projekt wrocławskich muzyków: Cezarego Duchnowskiego, Pawła Romańczuka oraz Kostasa Georgakopulos z udziałem Justyny Skoczek, projekt wizualny autorstwa Macieja Walczaka.
IN BETWEEN to multimedialne widowisko muzyczne konstruowane przy użyciu wielogłośnikowej instalacji, światła,video oraz specjalnej scenografii. Co ważne dla twórców, konstrukcja spektaklu oparta na przeciwstawnych w formie i znaczeniu działaniach, to z jednej strony muzyka elektroniczna z drugiej strony muzyka wytwarzana mechanicznie ze specjalnie zbudowanych instrumentów.
Spektakl jest produkcją Avant Art. Partnerami projektu jest Centrum Technologii Audiowizualnych (CeTA), Gmina Wrocław, MKiDN, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, ESK Premiera 16 października 2014 r., Centrum Technologii Audiowizualnych, Wrocław.
- My Name Is Nobody Co-production of Avant Art foundation and ISCM World Music Days 2014
-
Co-production of Avant Art foundation and ISCM World Music Days 2014
Interdyscyplinarny spektakl oparty na muzyce chorwackiego kompozytora muzyki elektroakustycznej, zrealizowany z udziałem wrocławskich artystów, tancerzy i performerów.
Strona wizualna projektu przygotowana przez Bartka Szlachcica, miks muzyki i postprodukcja przez Kostasa Georgakopulosa, a choreografia przez Dawida Lorenca. Spektakl będzie miał swoją premierę podczas Avant Art Festival 2014.
Koprodukcja AAF i ISCM World Music Days
2013
- ADULTGARTEN : ADMI + MAŁE INSTRUMENTY Production of Avant Art foundation
-
Production of Avant Art foundation
To pierwsze spotkanie dwóch zespołów: ADMI z Rosji i Małe Instrumenty z Polski. Na pierwszy rzut oka poruszają się w podobnym obszarze instrumentalnym, ale już po pierwszym wrażeniu odkrywamy oczywiste różnice.
ADMI bazują głównie na elektronicznych brzmieniach współczesnych gadżetów elektronicznych, Małe Instrumenty przede wszystkim koncentrują się na dźwięku akustycznym nietypowych instrumentów i konstrukcjach własnych. Te wektory determinują niejako kierunki rozwoju muzyki, które stworzą ciekawą symbiozę: doświadczeń elektronicznej improwizowanej toy-muzyki z wielobarwnymi kompozycjami.
Premiera 10.10.2013 Impart, Wrocław.
- MOSCOW WROCLAW LAPTOP CYBER ORCHESTRA Co-production of AAF and Theremin Center for Electroacoustic Music
-
Co-production of AAF and Theremin Center for Electroacoustic Music
Moscow Wroclaw Laptop Cyber Orchestra to wspólny projekt Avant Art Festival i Theremin Center for Electroacoustic Music z Moskwy . Na scenie do rosyjskich muzyków, artystów wizualnych i programistów z Moscow Laptop Cyber Orchestra (CybOrk), skupionych wokół Theremin Center for Electroacoustic Music, dołączą wykonawcy z Polski – między innymi Gerard Lebik, Jacek Sotomski i Paweł Hendrich. CybOrk to sieć oddzielnych stanowisk laptopowych, połączonych wspólnym zestawem nagłośnieniowym i siecią wi-fi. Celem takiego działania jest eksploracja wszystkich możliwych interakcji pomiędzy uczestnikami, algorytmami, sensorami i zebraną publicznością. Mimo tego, że utwory formacji są oparte na skomponowanej wcześniej i ustrukturyzowanej już muzyce, to jednak podstawą jest tu idea dźwiękowego cyber-jamu – improwizacji, która bazuje na wnikliwym badaniu pewnych przygotowanych już algorytmów.
Poza tym wszystko jest dozwolone. Nie ma żadnych ograniczeń gatunkowych czy nakazów co do reguł muzycznej gry. Jest tylko wspólny punkt wyjścia do pełnego przygód poszukiwania wciąż zmieniającej się tożsamości muzycznej zespołu, ewoluującej w tym samym czasie i przestrzeni.
Premiera 8.10.2014 Impart, Wrocław
- FRICTIONMAKESFRICTIONMAKERS Production of Avant Art foundation
-
Production of Avant Art foundation
Performatywny projekt frictionmakesfrictionmakers to czwórka artystów z trzech różnych krajów, która rozpoczyna ze sobą twórczy dialog. Projekt to nie tylko fuzja kultur, ale także różnych dziedzin sztuki i sposobów jej kreowania, bo do spotkania dochodzi pomiędzy dwójką tancerzy – performerów: Aleksandrą Osowicz z Polski i Valentiną Parlato z Włoch a dwójką artystów wizualnych: Patrickiem K. H. z Wielkiej Brytanii i Olegiem Makarovem z Rosji. Efektem ich wspólnej pracyi wymiany doświadczeń będzie intrakcja, rozgrywająca się na trzech płaszczyznach: ciała, wyobraźni i przestrzeni muzycznej.
Premiera 13.10.2013, Impart, Wrocław.
- Enter Face Lab Co-production of AVANT ART foundation AKHE Theatre
-
Co-production of AVANT ART foundation AKHE Theatre
Przedstawienie „Enter Face Lab“ to opowieść o twarzy. To laboratorium odkrywające przed nami wszelkie funkcje i tajemnice jednej z najważniejszych części ludzkiego ciała, która stanowi wyjście do jakiejkolwiek komunikacji. Tak jak ludzka twarz może zmieniać się i przechodzić w różne stany, tak też ten premierowy spektakl będzie jedną wielką zmianą – performance stanie się projekcją multimedialną, a plastyczny teatr płynnie przejdzie w formę audiowizualnej instalacji.
AKTORZY: Katarzyna Bednarz Klara Broda Rafal Kronenberger Seth Compton
TEATR AKHE Teatr Akhe to bez wątpienia jedna z najważniejszych grup teatralnych z Rosji, znana i doceniona nie tylko w kraju, ale też na scenach całego świata. Ich spektakle zadziwiają swoją oryginalnością i pomysłowością. Są umiejętnym i błyskotliwym mariażem happeningu, sztuk plastycznych, instalacji, wideoartu i fotografii. Bezkompromisowe i niezależne podejście do aktu tworzenia i samej materii scenicznej, łączące w sobie cechy tradycyjnego teatru, nowych mediów i sztuki galeryjnej sprawiło, że są uznawani za jednych z reformatorów współczesnego teatru. W ich realizacjach, wypełnionych prostą i czytelną symboliką, podaną jednak w nieoczywistej formie, Akhe potrafi przenieść publiczność w świat multimedialnego marzenia sennego, w którym wszystko jest możliwe.
Podczas swoich spektakli artyści zmieniają swojską salę teatralną w coś nowego, nieznanego – w ocean potencjalnych odkryć mentalnych i wizualnych.
2012
- PIXEL KLÄNGE Co-production of Avant Art foundation and MEX
-
Co-production of Avant Art foundation and MEX
PIXEL KLÄNGE to premierowa realizacja muzyczno-performatywna, będąca koprodukcją wrocławskiego festiwalu Avant Art, dortmundzkiej organizacji Mex – intermediale und experimentelle Musikprojekte i Gerngesehen z Kolonii. To kooperacja kompozytorów, performerów i muzyków skupionych wokół kolońskiej sceny sound artu, muzyki eksperymentalnej i teatru z polskim środowiskiem muzyków tworzących w szeroko rozumianym idiomie muzyki współczesnej oraz improwizowanej. Rozszerzone techniki wokalne i performatywne używane przez kompozytorkę i performerkę Betine Wenzel, język ruchu oraz współczesny performance duetu „cri du coeur“ prowadzonego przez Fine Kwiatkowski i Willehada Grafenhorsta, obiekty dźwiękowe i sound art hansa w. kocha, synteza modularna, circuit-bending i synth-design w MAX/MSP Jokera Niesa, instrumenty dęte, saksofony oraz generatory fal Gerarda Lebika, preparowany fortepian i trąbka Piotra Damasiewicza, symfoniczne instrumenty perkusyjne z grupy idiofonów stosowane przez Wojtka Romanowskiego – to wszystko to elementy składowe, źródła dźwięku i techniki użyte w intermedialnych poszukiwaniach nad nieprzewidywalnością we wszystkich płaszczyznach kompozycji powstającej w ramach pierwszej współpracy artystów.
Artyści: NoGo by duo „cri du coeur“ Fine Kwiatkowski / Willehad Grafenhorst crossing borders Gerard Lebik / Piotr Damasiewicz / Wojciech Romanowski Bettina Wenzel / hans w. koch / Joker Nies
Kuratorzy: Kostas Georgakopulos / Avant Art Festival; Olimpia Swist / [ su:p]; Maija Julius /mex und Georg Dietzler / gerngesehen
Koprodukcja wspierana przez: Ministerium für Familie, Kinder, Jugend, Kultur und Sport des Landes Nordrhein-Westfalen, NRW KULTURsekretariat, Polnisches Institut Berlin & Düsseldorf, Wrocław / Europejska Stolica Kultury 2016, Urząd Marszałkowski Dolnego śląska, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego/Warszawa, Auswärtiges Amt der Bundesrepublik Deutschland, Goethe Institut
Premiera: 6.10.2012, Impart, Wrocław
- Nanoschlaf meets Lorenc/Szatarski/ Hewelt Co-production of Avant Art foundation and TIMEART
-
Co-production of Avant Art foundation and TIMEART
Eksperymentalna formacja muzyczna Nanoschlaf z Kolonii spotka się z polskimi tancerzami Dawidem Lorencem, Filipem Szatarskim i Radkiem Heweltem. To interdyscyplinarne spotkanie improwizowanej muzyki i improwizowanego tańca jest jednym z premierowych koprodukcyjnych projektów w ramach piątej edycji festiwalu, prezentującej w szerokim wymiarze niemiecką sztukę. Nanoschlaf specjalizuje się w zarówno dźwiękowym, jak i strukturalnym stapianiu ze sobą muzyki akustycznej i elektronicznej. Wszystkich członków formacji poruszających się gdzieś między nową muzyką, elektroniczną awangardą i muzyką improwizowaną, charakteryzuje ogromna pasja i radość eksperymentowania z nieznanymi dźwiękami, strukturami czy przestrzeniami. Także niestrudzenie poszukujący nowych wyzwań tancerze Lorenc/Szatarski/Hewelt już od dłuższego czasu przekraczają interdyscyplinarnie ramy swej profesji. Centrum ich uwagi skupia się zarówno na zgłębianiu muzykalności ciała, transformacji muzycznego połączenia ciała i umysłu, prowadzącej ku lepszej jakości ruchu, jak i badania dynamiki w przestrzeni. Tancerze, posługując się ciałem jako czujnikiem, który w trakcie performansu odbiera i wysyła informacje, pozwolą zaistnieć organicznym i kompozycyjnym strukturom. Powstające między artystami struktury i korelacje będą się utwierdzać, ulegną transformacji, aby się rozpaść, a wszystko po to, by za chwilę zdemaskować ukryte napięcie poprzez skumulowaną energię dźwięku i ciała.
Artyści: Matthias Muche – puzon Philip Zoubek – fortepian Sven Hahne – laptop, elektronika Achim Tang – kontrabas Christian Thomé – perkusja, laptop Dawid Lorenc – tancerz, choreograf Radek Hewelt – tancerz, choreograf Filip Szatarski – tancerz, choreograf Anna Moser – kurator projektu
Koprodukcja wspierana przez: SK Stiftung Kultur, ON Netzwerk Neue Musik Köln, Ministerium für Familie, Kinder, Jugend, Kultur und Sport des Landes Nordrhein-Westfalen, NRW KULTURsekretariat, Kunststiftung NRW, Polnisches Institut Berlin & Düsseldorf, Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit, Wrocław / Europejska Stolica Kultury 2016, Urząd Marszałkowski Dolnego śląska, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego/Warszawa, Auswärtiges Amt der Bundesrepublik Deutschland, Goethe Institut
Premiera 2.10.2012, Impart, Wrocław
- 2g ” In / Between” Production of Avant Art foundation
-
Production of Avant Art foundation
To kontynuacja premierowego spektaklu „IN BETWEEN, Dance And Music destroyer – man born out of M.A.D.D”- zaprezentowanego podczas ostatniej edycji festiwalu Avant Art jako koprodukcja polsko – szwajcarska. Tym razem w wersji z polskimi artystami, z muzyką na żywo zespołu 2g.
2g „In / Between“ to projekt muzyczny, ale też szczególnego rodzaju multidyscyplinarna INSTALACJA z elementami żywej muzyki, światła, sztuki video. To artystyczna kooperacja zespołu 2g ze scenografem – artystką sztuk wizualnych Gabrielą Kowalską, która również zaprojektowałą scenografię do „IN BETWEEN, Dance And Music destroyer – man born out of M.A.D.D“.
2g to wieloręki, wieloludzki instrument zespojony w celu muzykowania opartego na głębokim wzajemnym słuchaniu się i przenikaniu brzmień tworzących wielowymiarową, wielowątkową jedność. Muzyka 2g oparta jest na ciężkich, rozrzedzonych i spowolnionych rytmach z bardzo niskim, charakterystycznym basem, osadzonych na ciemnych, płynnie przekształcających się przestrzeniach i fakturach dźwiękowych tworzonych przez inne instrumenty elektryczne, akustyczne oraz głosy wokalistów.
Artyści: Gabriela Kowalska oraz muzycy 2g: Bartek Kuźniak, Marcin Bijak, Piotr Siemiński, Maciej Polak, Kostas Georgakopulos.
Premiera 4.10.2012, Impart, Wrocław
2011
- IN BETWEEN, Dance And Music destroyer – man born out of M.A.D.D Production of Avant Art foundation
-
Production of Avant Art foundation
IN BETWEEN to projekt taneczno-muzyczny – szczególnego rodzaju interdyscyplinarna ŻYWA INSTALACJA z elementami muzyki, tańca, światła, sztuki video oraz scenografii. Kilkunastu artystów – tancerzy, muzyków, artystów sztuki designu i światła z Polski i Szwajcarii kreują to pełne emocji przedstawieniu. To gra, to strategia – tancerze nie tańczą do muzyki – to „oddzielenie” jest podstawowym założeniem reżyserskim tego spektaklu. W In between bardzo istotne jest również użycie scenografii, świateł i sztuki video jako równoległych narzędzi tworzenia performance. Punktem wyjścia do choreograficznego myślenia w IN BETWEEN jest interakcja z widzami oparta na bardzo wyrazistych i pełnych emocji oddziaływaniach. Wykonawcy nie występują na scenie, widownia nie siedzi na widowni, przestrzeń jest jedna i ta sama dla obu grup. Chcemy bardzo wyraźnie przekroczyć podział na oglądających i oglądanych. „Przestrzeń zastosowana” to nie normalna przestrzeń teatralna, tylko 4 różne “pokoje”, w których znajdują się i wykonawcy i widzowie, którzy symultanicznie doświadczają czterech różnych światów. Zależy nam na estetycznym i emocjonalnym artystycznym ataku na publiczności, ma być to proces zmienny, interwałowy. To musi dać efekt wspólnego budowania przez artystów i publiczność narracji i końcowego ZNACZENIA.
Premiera 30 września 2011, Impart, Wrocław.
Performance w reżyserii Kostasa Georgakopulos w oparciu o teksty Friedricha Nietzsche Choreografia i aranż taneczny w przygotowaniu Rafała Dziemidoka Przygotowanie muzyczne: Kostas Georgakopulos i Bartek Kuźniak Światła: Wojtek Łysik Scenografia: Gabriela Kowalska Czas trwania – 33,03
W projekcie udział biorą: tancerze – Lucie Eidenbenz, Marcel Leeman i Agnieszka Noster z gościnnym udziałem tancerzy z grupy CYRKULACJE Wrocławski Festiwal Ruchu prowadzoną przez Emilię Militowską muzycy – Sebastian Smolyn, Sheldon Suter, Marcin Bijak, Wojtek Szymański, Maciek Miechowicz, Bartek Kuźniak i Kostas Georgakopulos.
2010
- The Fork Co-production of [Minus 20] collective, Bit-teatergarasjen and Avant Art foundation
-
Co-production of [Minus 20] collective, Bit-teatergarasjen and Avant Art foundation