Fundacja Avant Art
- o fundacji
- Projekty
- Produkcje i koprodukcje
Pierwotnie Fundacja została założona w celu realizacji festiwalu Avant Art, jednak obecnie – głównie w kontekście dynamicznego rozwoju samej organizacji – wspiera nie tylko sam festiwal, ale przede wszystkim jest zorientowana na multidyscyplinarne działania związane ze sztukami performatywnymi.
Przez najbliższe kilka lat głównym celem w strategii rozwoju fundacji Avant Art jest kontynuacja zmian w charakterze oraz formie jej działań. Tak więc obecnie zarówno sama fundacja, jak i sposób myślenia o kulturze jaki sobą reprezentuje, obejmują tworzenie i rozwój przestrzeni dedykowanej całorocznym aktywnościom w dziedzinie sztuki, produkcji, kuratorstwa oraz działań edukacyjno-społecznych, ściśle związanych z warsztatami i szkoleniami w ramach cyklicznych projektów.
Kolejnym istotnym elementem strategii rozwoju fundacji jest realizacja działań koprodukcyjnych. Dynamiczna transformacja oraz zmiany sposobu myślenia o działalności fundacji sprzyja realizacji licznych wydarzeń artystycznych w ścisłej współpracy z wieloma artystami oraz instytucjami. W założeniu fundacja Avant Art ma umożliwiać nawiązywanie kontaktów oraz tworzenie interdyscyplinarnych projektów, między innymi poprzez stanie się bazą dla nowoczesnych przedsięwzięć artystycznych. Artyści są i wciąż będę zapraszani do prezentowania swoich poprzednich projektów, jednakowoż kreowanie nowych prac, rozumianych jako kontynuacja bądź kombinacje, jest niezmiernie ważne (np. działalność związana z promowaniem artysty, którego prace będą prezentowane w kontekście różnych programów).
Bardzo istotnym elementem strategii rozwoju fundacji jest coraz częstsze inicjowanie działań edukacyjno-społecznych takich jak m.in. edukacja kulturalna oraz partycypacja społeczna, co możliwe będzie nie tylko dzięki działaniom samej fundacji, ale przede wszystkim dzięki współpracy z artystami, kuratorami, menedżerami kultury oraz, w szerszym kontekście, instytucjami oraz organizacjami związanymi z kulturą.
Dzięki swoim działaniom fundacja Avant Art zamierza stać się “żywym organizmem artystycznym”. Program działań fundacji będzie zarówno rezultatem stałej współpracy partnerskiej pomiędzy artystami, kuratorami oraz menedżerami z całej Europy, jak i samej pracy nad projektami będącymi częścią działalności fundacji.
Wszystkie zaplanowane działania, system budżetowania oraz strategia promocji umożliwią Fundacji funkcjonowanie jako nowoczesna instytucja kultury, która jest w pełni autonomiczna i niezależna.
ALPENGLOW III / GRAZ & STYRIA MEETS WROCŁAW
ALPENGLOW III / GRAZ & STYRIA MEETS WROCŁAWDOTACJA
V:NM Festival Graz
ALPENGLOW III / Graz & Styria meets Wrocław to międzynarodowe spotkanie 24 muzyków sceny improwizowanej, elektroakustycznej i awangardowej z Austrii (Graz) i Polski (Wrocław / Warszawa). To również swoisty projekt edukacyjny, mający na celu przedstawienie pracy warsztatowej muzyków pochodzących nie tylko z różnych krajów, ale także z różnych środowisk artystycznych. Będzie to trzecia odsłona projektu ALPENGLOW, który wcześniej był już realizowany w Kolonii (2009) i Londynie (2010). Dla Fundacji Avant Art szczególnie ważna jest kolaboracja z muzykami kolońskimi, gdyż nawiązuje do współpracy ze sceną kolońską, jaka miała miejsce w ramach projektów Pixel Klange i Timeart podczas Avant Art Festival 2012.
Koncerty odbywać się będą w Klubie Firlej od 22 do 24 listopada 2012. Muzycy, którzy nigdy nie występowali razem na jednej scenie, po raz pierwszy staną na niej wszyscy, by stworzyć projekt nieprzewidywalny w skutkach. We czwartek i piątek będzie można posłuchać improwizacji w sekstetach. W sobotę natomiast będzie mieć miejsce finał, podczas którego pod nazwą The Big Wrocław-Styrian Orchestra zagrają wspólnie wszyscy, czyli 24 muzyków biorących udział w ALPENGLOW.
Artyści: Gernot Tutner (elektronika), Bartłomiej Kuźniak (gitara basowa), Piotr Damasiewicz (trąbka), Seppo Gruendler (gitara, elektronika), Heimo Puschingg (fortepian), Franz Schmuck (perkusja), Cezary Duchnowski (fortepian, elektronika), Mia Zabelka (skrzypce), Annette Giesriegl (wokal), Anna Zaradny (saksofon altowy, elektronika), Manfred Stern (flet), Zbigniew Kozera (kontrabas), Henrik Sande (fortepian, gitara), Denovaire (esraj), Wacław Zimpel (klarnet, klarnet basowy), Paweł Romańczuk (małe instrumenty), Katharina Klement (fortepian, elektronika), Martin Zrost (reeds, elektronika), Elisabeth Harnik (fortepian), Michael Pinter (elektronika), Gerard Lebik (reeds, elektronika), Armin Pokorn (gitara), Kostas Georgakopulos (wokal, syntezator), Josef Klammer (perkusja, elektronika).
ReFUN-RePlay
ReFUN-RePlayDOTACJA
Miasto Stołeczne Warszawa
rePLAY to projekt instalacyjny polskich, holenderskich i niemieckich artystów we współpracy z fundacją Avant Art. Jest to rozbudowa projektu reFUN – pierwszej w Polsce recyklingowej instalacji edukacyjnej dla dzieci na Targówku w Warszawie, zrealizowanej przez kolektyw No Muda. Została ona nowatorsko zaprojektowana i wykonana przez artystów z materiałów wtórnie odzyskanych. Spotkała się z dużym zainteresowaniem mediów i portali branżowych oraz mieszkańców osiedla Bródno na Targówku. Duża akceptacja społeczna projektu oraz promocja medialna pokazała jego ogromny potencjał i potrzebę kontynuacji.
rePLAY wykonany jest w duchu DIY, ma na celu wzbogacenie wcześniej zaaranżowanej przestrzeni miejskiej w sezonowe atrakcje dla dzieci i miejsca rekreacji dla dorosłych. Pojawią się tam więc siedziska z europalet czy banerów zwane 'Tkanka miejską', gry i zabawy typu bierki podwórkowe czy ogródki warzywne.
Projekt zrealizowany dzięki dofinansowaniu m.st. Warszawy.
SPACE FOR CULTURE
SPACE FOR CULTURE
Platforma Space for Culture powstała z myślą o integracji i rozwoju artystów, NGO’s oraz publicznych instytucji kultury. Ma ona służyć tworzeniu projektów kulturalnych, poszerzaniu dostępności i grona odbiorców kultury oraz ciągłemu analizowaniu ich potrzeb i oczekiwań. Wszystkie zaplanowane działania mają na celu wsparcie aktywności artystów, kuratorów, animatorów i menedżerów kultury poprzez podniesienie ich kompetencji oraz wymianę doświadczeń oraz tworzenie nowych projektów, szczególnie tych o wymiarze międzynarodowym i interdyscyplinarnym. Priorytetem Platformy jest udzielenie szczególnego wsparcia artystom i niewielkim organizacjom w dostępie do wiedzy, funduszy i możliwości realizacji projektów.
Platforma Space for Culture to aktywność w obszarze kultury, na którą składają się:
Portal internetowy Program Rezydencji Artystycznych Działalność edukacyjno-badawcza
PROGRAM REZYDENCJI
Program Rezydencji Artystycznych realizowany przez Fundację Avant Art ma stanowić przestrzeń dla kultury, miejsce, w którym możliwa będzie organizacja spotkań, warsztatów i kursów, a w ich następstwie – koncertów, spektakli i wystaw. Uruchomienie rezydencji artystycznych – poprzez nawiązanie współpracy z partnerami lokalnymi, krajowymi i zagranicznymi – ma wyzwolić w ich uczestnikach potrzebę wspólnego kreowania nowej rzeczywistości artystycznej, ale też wpłynąć na wyrównanie ich szans w samym procesie budowania i realizacji projektów.
Rezydencje artystyczne zakładać będą pobyt uczestników w danym miejscu przez około miesiąc, co umożliwi artystom poznanie nowego środowiska i siebie nawzajem oraz przygotowanie projektu, który następnie rozbudowywany będzie w ramach kolejnych rezydencji. Pojedyncza rezydencja nie zakłada zamknięcia projektu, a stanowić ma punkt wyjścia do dalszej nad nim pracy. Począwszy od 2015 roku Fundacja AVANT ART planuje nawiązać współpracę z sieciami rezydencji z całej Europy, co zaowocuje realizacją cyklu rezydencji, do których zaproszeni zostaną także partnerzy Fundacji, którzy dysponują odpowiednim doświadczeniem i infrastrukturą w tym zakresie.
Obecnie Fundacja pracuje nad pozyskaniem i zagospodarowaniem własnej przestrzeni warsztatowo – szkoleniowej (500-800 m2; w tym kilka miejsc do pracy: taneczna, muzyczna i teatralna), która stanowić będzie zarówno miejsce rezydencji artystycznych (znajdą się tu też pokoje gościnne dla ich uczestników), jak i biuro zespołu pracującego przy portal, głównie opiekunów I kuratorów. Ukończenie inwestycji i otwarcie nowej przestrzeni rezydencyjnej przewidziane jest na koniec 2015 roku.
PORTAL ONLINE
Jednym z kluczowych obszarów działań Platformy jest wielowymiarowy i wielofunkcyjny portal internetowy dedykowany artystom, kuratorom, menedżerom, producentom, a także organizacjom i instytucjom budżetującym kulturę w całej Europie. Jego głównym zadaniem jest komunikacja i edukacja w zakresie projektowania, budżetowania, produkcji i promocji przedsięwzięć artystycznych, przede wszystkim w wymiarze międzynarodowym.
W ramach portalu stworzona zostanie baza artystów, instytucji, baza grantów i projektów, sprofilowana pod kątem indywidualnych potrzeb użytkownika. Podstawowym założeniem jest aby Portal stał się wysoce profesjonalnym i precyzyjnym narzędziem informatyczno-komunikacyjnym, w którym użytkownicy współtworzą zasoby portalu, nie są zainteresowani jedynie konsumpcją dostępnych informacji i wiedzy, ale przede wszystkim kreatywnym funkcjonowaniem w ramach tej przestrzeni. System będzie zachęcał użytkowników do uzupełniania informacji o m.in. zrealizowanych w przeszłości projektach, przyznanych grantach, organizacjach i użytkownikach, z którymi współpracowali lub współpracują. Pozwoli to, z jednej strony, na budowanie zasobów systemu i gromadzenie wiedzy celem dopasowywania treści do potrzeb i zainteresowań użytkowników, tworząc jedyny taki w Europie zintegrowany system połączeń oraz wyszukiwania i doboru informacji w sektorze kultury. Z drugiej strony, co jest kluczowe w przyjętej strategii funkcjonowania Portalu, użytkownicy, którzy będą generować sieci połączeń między sobą oraz innymi artystami i instytucjami, uzyskają wyraźne korzyści wynikające ze swoich aktywności. Podstawową z nich będzie szerszy dostęp do zasobów wiedzy Portalu.
Użytkownikiem Portalu Space for Culture może być tylko osoba, bądź instytucja związana profesjonalnie z kulturą i sztuką. Każdy z nich będzie miał dostęp do odpowiednio wyszczególnionych sekcji: Projekty, Granty, Organizacje i Edukacja. Użytkownicy będą udostępniać swoje zawodowe wizerunki, podejmować interakcje w sieci, wymieniać wiedzę i profesjonalne informacje oraz znajdować możliwości finansowania i realizowania swoich projektów
AVANT ART FESTIVAL POLEN-NIEMCY
AVANT ART FESTIVAL POLEN-NIEMCYDOTACJA
MKiDN; Instytut Polski w Berlinie i w Dusseldorfie; Ministerium für Familie, Kinder, Jugend, Kultur und Sport des Landes Nordrhein-Westfalen; NRW KULTURsekretariat; Gerngesehen; Zeinkust e. v.; mex e. V.
Głównym założeniem projektu „Avant Art Festival Polen-Niemcy 2012” jest prezentacja i promocja polsko-niemieckich projektów sztuki performatywnej, wyprodukowanych specjalnie na zamówienie fundacji Avant Art. Realizacje te to kluczowe elementy programu, tworzone specjalnie na potrzeby festiwalu Avant Art.
To nowatorskie realizacje sztuki współczesnej z udziałem gwiazd niemieckiej sceny performatywnej – każda z nich to prezentacja premierowa. Istotnym założeniem jest wspólny proces twórczy, czego efektem są te premierowe, polsko-niemieckie koprodukcje – mówi Kostas Georgakopulos, dyrektor festiwalu.
W Berlinie i Kolonii odbędzie się premiera projektu Nanoschlaf meets Lorenc/Szatarski/Hewelt, powstałego przy współpracy Festiwalu z kolońskim Time Art oraz premiera Pixel Klänge – realizacji muzyczno-performatywnej, będącej koprodukcją Avant Art, dortmundzkiej organizacji intermediale und experimentelle Musikprojekte oraz Gerngesehen z Kolonii. Pokazany będzie także projekt 2g „In/Between” - kontynuacja premierowego spektaklu „IN BETWEEN, Dance And Music destroyer – man born out of M.A.D.D“- zaprezentowanego podczas AAF w 2011 roku.
POLISH/TURKISH AVANT ART
POLISH/TURKISH AVANT ARTDOTACJA
MINISTERSTWO KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
14 listopada w Stambule oraz 27 listopada w Izmirze zagra wrocławska grupa Małe Instrumenty. Dodatkowo Paweł Romańczuk oraz Tomasz Orszulak poprowadzą warsztaty „Samoróbka”. Uczestnicy warsztatów zmierzać będą w stronę odkrywania własnych rozwiązań w dziedzinie budowy eksperymentalnych instrumentów muzycznych. Partnerem tych wydarzeń jest fundacja Avant Art.
Natomiast 22 listopada turecka publiczność będzie miała okazję zobaczyć In Between / Words and Music Destroyer – multimedialne widowisko muzyczne konstruowane przy użyciu wielogłośnikowej instalacji, światła, video oraz specjalnej scenografii. Jest to projekt wrocławskich muzyków Cezarego Duchnowskiego, Pawła Romańczuka oraz Kostasa Georgakopulos z udziałem Justyny Skoczek, którego premiera miała miejsce podczas 7. edycji Avant Art Festival.
Wydarzenia są częścią projektu, który uczcić ma 600-lecie nawiązania stosunków dyplomatycznych Polski i Turcji. Więcej informacji na stronie turkiye.culture.pl/pl.
AVANT ART FESTIVAL
AVANT ART FESTIVALDOTACJA
Gmina Wrocław, Ministrstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Fundacja Pro Helvetia
Eklektyzm, różnorodność, nowatorstwo – te cechy najlepiej opisują artystów zapraszanych na Avant Art Festival, którego siódma edycja odbędzie się między 7 a 18 października 2014 roku we Wrocławiu. Po raz kolejny będzie to święto dla wszystkich tych, którzy od muzyki, sztuk wizualnych i performance oczekują najwyższego poziomu kompozytorskiego i wykonawczego, których interesuje eksperyment, awangarda i odkrywanie nowych dróg i terytoriów na gruncie współczesnej sztuki, niezależnie od jej stylistyki czy konkretnej dziedziny. Na Avant Art Festival wszystkie estetyki są sobie równe, każde przekroczenie tradycji i wyjście z kanoniczności jest mile widziane, a każda próba połączenia odmiennych wizji i gatunków jest oczekiwana.
Na jednej scenie ponownie spotkają się artyści od lat obecni na światowych scenach, którzy zapisali się w historii muzyki jako rewolucjoniści i reformatorzy, z wykonawcami młodymi, którzy swoją energią i innowacyjnością wnoszą do wszelkich gatunków powiew świeżości.
W odróżnieniu od poprzednich edycji festiwalu, tegoroczna nie jest skupiona na prezentacji artystów z jednego, wybranego kraju. W 2014 roku Avant Art Festival jest częścią ISCM World Music Days, festiwalu muzyki współczesnej, powołanego do życia przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej (International Society for Contemporary Music) – jedną z najważniejszych międzynarodowych organizacji, zrzeszającą członków z ponad pięćdziesięciu krajów, która zajmuje się promocją oraz prezentacją muzyki współczesnej. Postawa programowania Avant Art Festival pozostaje jednak bez zmian. Nadal jest to przegląd najnowszych trendów i odkryć na gruncie muzyki, sztuk wizualnych i działań performatywnych. Festiwal dalej jest nastawiony na inicjowanie i produkcję przedsięwzięć kolaboracyjnych polskich artystów z artystami pochodzących z innych krajów. To wciąż platforma skupiająca międzynarodowych wykonawców i kuratorów, którzy poprzez swoje działania promują najnowsze prądy w kulturze i sztuce.
Podczas dwunastu festiwalowych dni będzie można zobaczyć i usłyszeć między innymi pochodzącego z Japonii Ryojiego Ikedę – jednego z najwybitniejszych przedstawicieli współczesnej światowej muzyki elektronicznej. Kolektyw Zeitkratzer – wieloosobowy ensemble, który w swoich poszukiwaniach łączy dorobek akademickich kompozytorów z najbardziej awangardowymi i alternatywnymi gatunkami wystąpi razem z japońskim mistrzem gitarowego eksperymentu Keiji Haino, by wspólnie wykonać jedno z najważniejszych dzieł XX-wiecznej awangardy, Metal Machine Music skomponowane przez Lou Reeda. Keiji Haino pojawi się we Wrocławiu także w innej odsłonie, w duecie z amerykańskim magiem gitarowych dronów, Stevenem O’Malleyem. Jeden z najsłynniejszych norweskich zespołów improwizacyjnych, Supersilent, połączy na avantartowej scenie siły z legendarnym basistą Led Zeppelin, Johnem Paulem Jonesem, a pochodząca również z Norwegii supergrupa Fire!, pod wodzą znanego z The Thing Matsa Gustaffsona, zaprezentuje niezwykłą mieszankę tradycyjnych i undergroundowych gatunków. Najnowsze trendy w muzyce elektronicznej zaprezentują takie projekty, jak brytyjski Haxan Cloak, szwajcarski Dimlite, niemiecki The Nest, pochodzące z Wielkiej Brytanii Forest Swords czy szwajcarskie Syndrome WPW. Ze specjalnym setem dj-skim wystąpi Franz Treichler, założyciel i lider jednego z najważniejszych zespołów elektronicznego rocka, The Young Gods. Jednym z przedsięwzięć przygotowanych specjalnie na tegoroczny Avant Art i wyprodukowanych przez festiwal jest In Between – word and music destroyer – multidyscyplinarna instalacja z elementami żywej muzyki, światła, sztuki video, scenografii, specjalnie zbudowanych instrumentów oraz instalacji złożonej z 12 głośników, która będzie też zaprezentowana w listopadzie w Turcji w ramach Polish/Turkish Avant Art, międzynarodowego projektu, którego pierwsza odsłona miała miejsce w maju tego roku w Stambule i Izmirze. Jednym z projektów performatywnych będzie spektakl Silver w wykonaniu wybitnej francusko-szwajcarskiej choreografki Marie Caroline Horminal. To tylko część z kilkudziesięciu artystów, których występy, pokazy i spektakle złożą się na program tegorocznego Avant Art Festival.
Jak co roku w ramach festiwalu odbędą się też pokazy dwunastu filmów muzycznych i dokumentalnych o muzyce – w tym roku kuratorowane przez twórców IN-EDIT, największego na świecie festiwalu poświęconego prezentacji dokumentów na temat muzyki oraz przez organizatorów LUFF, szwajcarskiego Lausanne Underground Film and Music Festival. Na Avant Art Festival zagoszczą też muzycy pochodzący ze Szwajcarii skupieni wokół odbywającego się w Lozannie już od prawie dwudziestu lat festiwalu sztuki współczesnej Les Urbaines.
2014
- Embodiment of Absence Body / Ucielesnienie Nieobecności Ciała Produkcja fundacji Avant Art
-
Produkcja fundacji Avant Art
Ideą projektu jest przeplatanie ruchu, wideo i muzyki, również wykonywanej na żywo. Embodiment of Absence Body jest wynikiem współpracy artystów reprezentujących różne kraje i artystyczne podłoża: tancerzy: Aleksandra Osowicz (PL),Cansu Ergin (TR), artyści: Noka (FR), muzycy: Tomasso (IT) i Paweł Kulczyński (PL). Performance jest produkcją fundacji Avant Art.
Premiera 25.05.2014, Galeria Sztuki Współczesnej – K2, Izmir, Turcja
Wydarzenie było część programu kulturalnego w 600. rocznicę polsko-tureckich stosunków dyplomatycznych. Projekt wspierany przez Polskie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- In Between / Words And Music Destroyer PRODUKCJA FUNDACJI AVANT ART
-
PRODUKCJA FUNDACJI AVANT ART
Projekt wrocławskich muzyków: Cezarego Duchnowskiego, Pawła Romańczuka oraz Kostasa Georgakopulos z udziałem Justyny Skoczek, projekt wizualny autorstwa Macieja Walczaka.
IN BETWEEN to multimedialne widowisko muzyczne konstruowane przy użyciu wielogłośnikowej instalacji, światła,video oraz specjalnej scenografii. Co ważne dla twórców, konstrukcja spektaklu oparta na przeciwstawnych w formie i znaczeniu działaniach, to z jednej strony muzyka elektroniczna z drugiej strony muzyka wytwarzana mechanicznie ze specjalnie zbudowanych instrumentów.
Spektakl jest produkcją Avant Art. Partnerami projektu jest Centrum Technologii Audiowizualnych (CeTA), Gmina Wrocław, MKiDN, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, ESK Premiera 16 października 2014 r., Centrum Technologii Audiowizualnych, Wrocław.
- My Name Is Nobody Koprodukcja fundacji Avant Art i ISCM World Music Days 2014
-
Koprodukcja fundacji Avant Art i ISCM World Music Days 2014
Interdyscyplinarny spektakl oparty na muzyce chorwackiego kompozytora muzyki elektroakustycznej, zrealizowany z udziałem wrocławskich artystów, tancerzy i performerów.
Strona wizualna projektu przygotowana przez Bartka Szlachcica, miks muzyki i postprodukcja przez Kostasa Georgakopulosa, a choreografia przez Dawida Lorenca. Spektakl będzie miał swoją premierę podczas Avant Art Festival 2014.
Koprodukcja AAF i ISCM World Music Days
2013
- ADULTGARTEN : ADMI + MAŁE INSTRUMENTY Produkcja fundacji Avant Art
-
Produkcja fundacji Avant Art
To pierwsze spotkanie dwóch zespołów: ADMI z Rosji i Małe Instrumenty z Polski. Na pierwszy rzut oka poruszają się w podobnym obszarze instrumentalnym, ale już po pierwszym wrażeniu odkrywamy oczywiste różnice.
ADMI bazują głównie na elektronicznych brzmieniach współczesnych gadżetów elektronicznych, Małe Instrumenty przede wszystkim koncentrują się na dźwięku akustycznym nietypowych instrumentów i konstrukcjach własnych. Te wektory determinują niejako kierunki rozwoju muzyki, które stworzą ciekawą symbiozę: doświadczeń elektronicznej improwizowanej toy-muzyki z wielobarwnymi kompozycjami.
Premiera 10.10.2013 Impart, Wrocław.
- MOSCOW WROCLAW LAPTOP CYBER ORCHESTRA Koprodukcja AAF i Theremin Center for Electroacoustic Music
-
Koprodukcja AAF i Theremin Center for Electroacoustic Music
Moscow Wroclaw Laptop Cyber Orchestra to wspólny projekt Avant Art Festival i Theremin Center for Electroacoustic Music z Moskwy . Na scenie do rosyjskich muzyków, artystów wizualnych i programistów z Moscow Laptop Cyber Orchestra (CybOrk), skupionych wokół Theremin Center for Electroacoustic Music, dołączą wykonawcy z Polski – między innymi Gerard Lebik, Jacek Sotomski i Paweł Hendrich. CybOrk to sieć oddzielnych stanowisk laptopowych, połączonych wspólnym zestawem nagłośnieniowym i siecią wi-fi. Celem takiego działania jest eksploracja wszystkich możliwych interakcji pomiędzy uczestnikami, algorytmami, sensorami i zebraną publicznością. Mimo tego, że utwory formacji są oparte na skomponowanej wcześniej i ustrukturyzowanej już muzyce, to jednak podstawą jest tu idea dźwiękowego cyber-jamu – improwizacji, która bazuje na wnikliwym badaniu pewnych przygotowanych już algorytmów.
Poza tym wszystko jest dozwolone. Nie ma żadnych ograniczeń gatunkowych czy nakazów co do reguł muzycznej gry. Jest tylko wspólny punkt wyjścia do pełnego przygód poszukiwania wciąż zmieniającej się tożsamości muzycznej zespołu, ewoluującej w tym samym czasie i przestrzeni.
Premiera 8.10.2014 Impart, Wrocław
- FRICTIONMAKESFRICTIONMAKERS Produkcja fundacji Avant Art
-
Produkcja fundacji Avant Art
Performatywny projekt frictionmakesfrictionmakers to czwórka artystów z trzech różnych krajów, która rozpoczyna ze sobą twórczy dialog. Projekt to nie tylko fuzja kultur, ale także różnych dziedzin sztuki i sposobów jej kreowania, bo do spotkania dochodzi pomiędzy dwójką tancerzy – performerów: Aleksandrą Osowicz z Polski i Valentiną Parlato z Włoch a dwójką artystów wizualnych: Patrickiem K. H. z Wielkiej Brytanii i Olegiem Makarovem z Rosji. Efektem ich wspólnej pracyi wymiany doświadczeń będzie intrakcja, rozgrywająca się na trzech płaszczyznach: ciała, wyobraźni i przestrzeni muzycznej.
Premiera 13.10.2013, Impart, Wrocław.
- Enter Face Lab KOPRODUKCJA fundacji AVANT ART I TEATRU AKHE
-
KOPRODUKCJA fundacji AVANT ART I TEATRU AKHE
Przedstawienie „Enter Face Lab“ to opowieść o twarzy. To laboratorium odkrywające przed nami wszelkie funkcje i tajemnice jednej z najważniejszych części ludzkiego ciała, która stanowi wyjście do jakiejkolwiek komunikacji. Tak jak ludzka twarz może zmieniać się i przechodzić w różne stany, tak też ten premierowy spektakl będzie jedną wielką zmianą – performance stanie się projekcją multimedialną, a plastyczny teatr płynnie przejdzie w formę audiowizualnej instalacji.
AKTORZY: Katarzyna Bednarz Klara Broda Rafal Kronenberger Seth Compton
TEATR AKHE Teatr Akhe to bez wątpienia jedna z najważniejszych grup teatralnych z Rosji, znana i doceniona nie tylko w kraju, ale też na scenach całego świata. Ich spektakle zadziwiają swoją oryginalnością i pomysłowością. Są umiejętnym i błyskotliwym mariażem happeningu, sztuk plastycznych, instalacji, wideoartu i fotografii. Bezkompromisowe i niezależne podejście do aktu tworzenia i samej materii scenicznej, łączące w sobie cechy tradycyjnego teatru, nowych mediów i sztuki galeryjnej sprawiło, że są uznawani za jednych z reformatorów współczesnego teatru. W ich realizacjach, wypełnionych prostą i czytelną symboliką, podaną jednak w nieoczywistej formie, Akhe potrafi przenieść publiczność w świat multimedialnego marzenia sennego, w którym wszystko jest możliwe.
Podczas swoich spektakli artyści zmieniają swojską salę teatralną w coś nowego, nieznanego – w ocean potencjalnych odkryć mentalnych i wizualnych.
2012
- PIXEL KLÄNGE Koprodukcja fundacji Avant Art i MEX
-
Koprodukcja fundacji Avant Art i MEX
PIXEL KLÄNGE to premierowa realizacja muzyczno-performatywna, będąca koprodukcją wrocławskiego festiwalu Avant Art, dortmundzkiej organizacji Mex – intermediale und experimentelle Musikprojekte i Gerngesehen z Kolonii. To kooperacja kompozytorów, performerów i muzyków skupionych wokół kolońskiej sceny sound artu, muzyki eksperymentalnej i teatru z polskim środowiskiem muzyków tworzących w szeroko rozumianym idiomie muzyki współczesnej oraz improwizowanej. Rozszerzone techniki wokalne i performatywne używane przez kompozytorkę i performerkę Betine Wenzel, język ruchu oraz współczesny performance duetu „cri du coeur“ prowadzonego przez Fine Kwiatkowski i Willehada Grafenhorsta, obiekty dźwiękowe i sound art hansa w. kocha, synteza modularna, circuit-bending i synth-design w MAX/MSP Jokera Niesa, instrumenty dęte, saksofony oraz generatory fal Gerarda Lebika, preparowany fortepian i trąbka Piotra Damasiewicza, symfoniczne instrumenty perkusyjne z grupy idiofonów stosowane przez Wojtka Romanowskiego – to wszystko to elementy składowe, źródła dźwięku i techniki użyte w intermedialnych poszukiwaniach nad nieprzewidywalnością we wszystkich płaszczyznach kompozycji powstającej w ramach pierwszej współpracy artystów.
Artyści: NoGo by duo „cri du coeur“ Fine Kwiatkowski / Willehad Grafenhorst crossing borders Gerard Lebik / Piotr Damasiewicz / Wojciech Romanowski Bettina Wenzel / hans w. koch / Joker Nies
Kuratorzy: Kostas Georgakopulos / Avant Art Festival; Olimpia Swist / [ su:p]; Maija Julius /mex und Georg Dietzler / gerngesehen
Koprodukcja wspierana przez: Ministerium für Familie, Kinder, Jugend, Kultur und Sport des Landes Nordrhein-Westfalen, NRW KULTURsekretariat, Polnisches Institut Berlin & Düsseldorf, Wrocław / Europejska Stolica Kultury 2016, Urząd Marszałkowski Dolnego śląska, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego/Warszawa, Auswärtiges Amt der Bundesrepublik Deutschland, Goethe Institut
Premiera: 6.10.2012, Impart, Wrocław
- Nanoschlaf meets Lorenc/Szatarski/ Hewelt Koprodukcja Fundacji Avant Art & TIMEART
-
Koprodukcja Fundacji Avant Art & TIMEART
Eksperymentalna formacja muzyczna Nanoschlaf z Kolonii spotka się z polskimi tancerzami Dawidem Lorencem, Filipem Szatarskim i Radkiem Heweltem. To interdyscyplinarne spotkanie improwizowanej muzyki i improwizowanego tańca jest jednym z premierowych koprodukcyjnych projektów w ramach piątej edycji festiwalu, prezentującej w szerokim wymiarze niemiecką sztukę. Nanoschlaf specjalizuje się w zarówno dźwiękowym, jak i strukturalnym stapianiu ze sobą muzyki akustycznej i elektronicznej. Wszystkich członków formacji poruszających się gdzieś między nową muzyką, elektroniczną awangardą i muzyką improwizowaną, charakteryzuje ogromna pasja i radość eksperymentowania z nieznanymi dźwiękami, strukturami czy przestrzeniami. Także niestrudzenie poszukujący nowych wyzwań tancerze Lorenc/Szatarski/Hewelt już od dłuższego czasu przekraczają interdyscyplinarnie ramy swej profesji. Centrum ich uwagi skupia się zarówno na zgłębianiu muzykalności ciała, transformacji muzycznego połączenia ciała i umysłu, prowadzącej ku lepszej jakości ruchu, jak i badania dynamiki w przestrzeni. Tancerze, posługując się ciałem jako czujnikiem, który w trakcie performansu odbiera i wysyła informacje, pozwolą zaistnieć organicznym i kompozycyjnym strukturom. Powstające między artystami struktury i korelacje będą się utwierdzać, ulegną transformacji, aby się rozpaść, a wszystko po to, by za chwilę zdemaskować ukryte napięcie poprzez skumulowaną energię dźwięku i ciała.
Artyści: Matthias Muche – puzon Philip Zoubek – fortepian Sven Hahne – laptop, elektronika Achim Tang – kontrabas Christian Thomé – perkusja, laptop Dawid Lorenc – tancerz, choreograf Radek Hewelt – tancerz, choreograf Filip Szatarski – tancerz, choreograf Anna Moser – kurator projektu
Koprodukcja wspierana przez: SK Stiftung Kultur, ON Netzwerk Neue Musik Köln, Ministerium für Familie, Kinder, Jugend, Kultur und Sport des Landes Nordrhein-Westfalen, NRW KULTURsekretariat, Kunststiftung NRW, Polnisches Institut Berlin & Düsseldorf, Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit, Wrocław / Europejska Stolica Kultury 2016, Urząd Marszałkowski Dolnego śląska, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego/Warszawa, Auswärtiges Amt der Bundesrepublik Deutschland, Goethe Institut
Premiera 2.10.2012, Impart, Wrocław
- 2g „In / Between” Produkcja fundacji Avant Art
-
Produkcja fundacji Avant Art
To kontynuacja premierowego spektaklu „IN BETWEEN, Dance And Music destroyer – man born out of M.A.D.D”- zaprezentowanego podczas ostatniej edycji festiwalu Avant Art jako koprodukcja polsko – szwajcarska. Tym razem w wersji z polskimi artystami, z muzyką na żywo zespołu 2g.
2g „In / Between“ to projekt muzyczny, ale też szczególnego rodzaju multidyscyplinarna INSTALACJA z elementami żywej muzyki, światła, sztuki video. To artystyczna kooperacja zespołu 2g ze scenografem – artystką sztuk wizualnych Gabrielą Kowalską, która również zaprojektowałą scenografię do „IN BETWEEN, Dance And Music destroyer – man born out of M.A.D.D“.
2g to wieloręki, wieloludzki instrument zespojony w celu muzykowania opartego na głębokim wzajemnym słuchaniu się i przenikaniu brzmień tworzących wielowymiarową, wielowątkową jedność. Muzyka 2g oparta jest na ciężkich, rozrzedzonych i spowolnionych rytmach z bardzo niskim, charakterystycznym basem, osadzonych na ciemnych, płynnie przekształcających się przestrzeniach i fakturach dźwiękowych tworzonych przez inne instrumenty elektryczne, akustyczne oraz głosy wokalistów.
Artyści: Gabriela Kowalska oraz muzycy 2g: Bartek Kuźniak, Marcin Bijak, Piotr Siemiński, Maciej Polak, Kostas Georgakopulos.
Premiera 4.10.2012, Impart, Wrocław
2011
- IN BETWEEN, Dance And Music destroyer – man born out of M.A.D.D Produkcja fundacji Avant Art
-
Produkcja fundacji Avant Art
IN BETWEEN to projekt taneczno-muzyczny – szczególnego rodzaju interdyscyplinarna ŻYWA INSTALACJA z elementami muzyki, tańca, światła, sztuki video oraz scenografii. Kilkunastu artystów – tancerzy, muzyków, artystów sztuki designu i światła z Polski i Szwajcarii kreują to pełne emocji przedstawieniu. To gra, to strategia – tancerze nie tańczą do muzyki – to „oddzielenie” jest podstawowym założeniem reżyserskim tego spektaklu. W In between bardzo istotne jest również użycie scenografii, świateł i sztuki video jako równoległych narzędzi tworzenia performance. Punktem wyjścia do choreograficznego myślenia w IN BETWEEN jest interakcja z widzami oparta na bardzo wyrazistych i pełnych emocji oddziaływaniach. Wykonawcy nie występują na scenie, widownia nie siedzi na widowni, przestrzeń jest jedna i ta sama dla obu grup. Chcemy bardzo wyraźnie przekroczyć podział na oglądających i oglądanych. „Przestrzeń zastosowana” to nie normalna przestrzeń teatralna, tylko 4 różne “pokoje”, w których znajdują się i wykonawcy i widzowie, którzy symultanicznie doświadczają czterech różnych światów. Zależy nam na estetycznym i emocjonalnym artystycznym ataku na publiczności, ma być to proces zmienny, interwałowy. To musi dać efekt wspólnego budowania przez artystów i publiczność narracji i końcowego ZNACZENIA.
Premiera 30 września 2011, Impart, Wrocław.
Performance w reżyserii Kostasa Georgakopulos w oparciu o teksty Friedricha Nietzsche Choreografia i aranż taneczny w przygotowaniu Rafała Dziemidoka Przygotowanie muzyczne: Kostas Georgakopulos i Bartek Kuźniak Światła: Wojtek Łysik Scenografia: Gabriela Kowalska Czas trwania – 33,03
W projekcie udział biorą: tancerze – Lucie Eidenbenz, Marcel Leeman i Agnieszka Noster z gościnnym udziałem tancerzy z grupy CYRKULACJE Wrocławski Festiwal Ruchu prowadzoną przez Emilię Militowską muzycy – Sebastian Smolyn, Sheldon Suter, Marcin Bijak, Wojtek Szymański, Maciek Miechowicz, Bartek Kuźniak i Kostas Georgakopulos.
2010
- The Fork Koprodukcja [Minus 20] collective, Bit-teatergarasjen i fundacji Avant Art
-
Koprodukcja [Minus 20] collective, Bit-teatergarasjen i fundacji Avant Art